آلودگی پلاستیکی در اقیانوسها

هر سال حدود هشت تا سیزده میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوسها می‌شود و برآورد می‌شود در حال حاضر، حدود ۱۵۰ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها وجود داشته باشد (+/+). این وضعیت در حدی نگران‌کننده است که طبق برآورد مجمع جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۵۰،‌ وزن پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها بیشتر از وزن ماهی‌های موجود در اقیانوس‌ها خواهد بود (+).

اگر چه استفاده‌ی کمتر از پلاستیک، همواره تشویق شده است،‌ اما با توجه به کاربردهای گسترده‌ی آن، به نظر نمی‌رسد بشود این مصرف را به شکل جدی کاهش داد. به همین علت شاید راه منطقی‌تر، چنان‌که مجمع جهانی اقتصاد پیشنهاد کرده، تمرکز بر روی بازیافت باشد. اگر طراحی محصولات به اندازه کافی نوآورانه باشد، بخش بزرگی از پلاستیک را می‌توان بازیافت کرده و مانع خروج سریع آن‌ها از چرخه‌ی مصرف به طبیعت شد.

پلاستیک در اقیانوسها

دغدغه‌ی محیط زیست، قطعاً دغدغه‌ای جدی است و ما باید به فکر سرنوشت نسل خود و نسل‌های بعد باشیم. اما پدیده‌ی دیگری هم به نام سبزشویی در سال‌های اخیر به وجود آمده است. این‌که شرکت‌ها از این دغدغه‌ی انسان‌ها استفاده کرده و برند خود را قوی‌تر می‌کنند یا درآمدشان را افزایش می‌‌دهند. بدون این‌که واقعاً کاری برای محیط زیست انجام دهند.

درس سبزشویی را در متمم بخوانید.

وال پلاستیکی | مسئولیت اجتماعی شرکتها

#محیط زیست