برونسپاری به درد ما نمیخورد | زورمان به آنها نمیرسید!
۲۳ شهریور, ۱۴۰۱معمولاً وقتی از نسل جدید خودروها و بهویژه خودرانها صحبت میشود ایلان ماسک و تسلا را به یاد میآوریم.
با این حال، میدانیم که در کنار تسلا و نیز شرکتهای کوچک بسیاری نظیر وایمو و لوسید موتورز که وارد این صنعت شدهاند، بسیاری از خودروسازان بزرگ هم مستقیم یا با خرید شرکتهای دیگر در این زمینه فعالیت میکنند. شرکت کروز (Cruise) وابسته به جنرالموتورز، غول خودروسازی آمریکا، یکی از این شرکتهاست.
اخیراً مدیر سختافزار کروز به نکتهٔ جالبی اشاره کرده که مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. او بدون اشاره به نام تأمینکننده گفته (+): «دو سال پیش برای تأمین پردازندههای گرافیکی پول هنگفتی به یک تأمینکنندهٔ بزرگ دادیم. اصلاً جایی برای مذاکره نبود. چون حجم تقاضای ما بسیار کوچک است. این بود که تصمیم گرفتیم خودمان سرنوشتمان را در دست بگیریم.»
همه میتوانند حدس بزنند که او به کدام شرکت اشاره کرده؛ Nvidia یکی از بزرگترین تأمینکنندگان سختافزار گرافیکی در جهان.
طراحی و تولید تراشههای گرافیکی و واحدهای پردازش گرافیک، ساده نیست. کسانی که با برونسپاری آشنا هستند، در همان نگاه اول حدس میزنند که این کار، نامزد خوبی برای برونسپاری است. هنوز شرکتهای برتر حوزهٔ تکنولوژی هم ترجیح میدهند تا حد امکان وارد بازی تراشههای الکترونیکی نشوند. اما نباید فراموش کنیم که تولیدکنندگان خودرو در مقایسه با دیگران (مثلاً تولیدکنندگان موبایل) تقاضای اندکی دارند. بنابراین قدرت چانهزنی آنها کم است و همین عامل به تنهایی میتواند استراتژی آنها را تغییر دهد.
هم جنرالموتورز و هم تسلا، و هم احتمالاً خودروسازهای دیگر، نمیتوانند تمام سودی را که از تکنولوژی خودران به دست میآید، دو دستی به تولیدکنندگان سختافزار هدیه کنند. بنابراین، با وجودی که به نظر عجیب میآید، طراحی و تولید سختافزار را در دستور قرار دادهاند.
اگر مدتی دربارهٔ برونسپاری مطالعه و تحقیق کنید به نتیجه میرسید که این موضوع، آنقدر پیچیده است و ظرافتهای فراوان دارد که یک فرد میتواند تمام عمر حرفهای خود را به مطالعه و پژوهش در برونسپاری اختصاص دهد و اصلاً عجیب نیست اگر یک مشاور مدیریت حوزهٔ تخصصی خود را صرفاً به این کار اختصاص دهد.
ما در یکی از درسهای زیرمجموعهٔ استراتژی در متمم به بحث برونسپاری پرداختهایم که مطالعهٔ آن میتواند مفید باشد:
#صنعت خودرو #صنایع جهان #استراتژی #تکنولوژی