کارهای کمتر از دو دقیقه
۱۳ فروردین, ۱۴۰۲از میان انبوه تکنیکهایی که برای مدیریت زمان و انضباط شخصی مطرح میشود، مورد سادهای وجود دارد که بسیاری از ما آن را جدی نمیگیریم:
«خوب است که عادت کنید کارهای خود را بنویسید،
اما کارهایی را که انجامشان کمتر از ۲ دقیقه وقت میگیرد،
و میتوان در همان لحظه انجام داد،
ننویسید، انجام دهید.»
گاهی اوقات، عقب انداختن کارهای کوچک، ناگزیر است. چون شرایط و فضا فراهم نیست. اما بیشتر وقتها فقط تنبلی میکنیم.
مثلاً اگر قرار است قبض برق را پرداخت کنید و الان هم روی مبل خانه یا پشت میزتان نشستهاید و اطلاع کارت بانکیتان هم در موبایلتان هست، اشتباه است که «پرداخت قبض برق» را در فهرست کارهای آتی خود بنویسید.
نوشتن فهرست کارها نباید به روشی برای طفره رفتن از انجام کارها تبدیل شود.
این حرف ساده – اما مهم – را افراد بسیاری گفتهاند. اما بیتردید دیوید آلن نویسندهٔ کتاب Getting Things Done نقش مهمی در رواج دادن و جا انداختن آن داشته است. این کتاب و تکنیکهای GTD در یکی از درسهای متمم معرفی شدهاند:
روش نوشتن فهرست کارها (تکنیک GTD)