همیشه شلوار بپوشید و ۹۹ نکته دیگر | کتابی درباره دورکاری
۲۰ آبان, ۱۴۰۰بیشتر کسانی که طی دوران کرونا دورکاری کردهاند و تجربهی ویدئوکنفرانسهای متعدد داشتهاند، با اشتباهات و بیدقتیهای خود، تجربههای تلخ و خاطرات عجیبی را رقم زدهاند. همین موضوع دستمایهی کوین رایزر (Kevin Rizer) شده تا کتابی را که دربارهی دورکاری نوشته چنین نامگذاری کند: «همیشه شلوار بپوشید و ۹۹ نکته دیگر برای دورکاری.»
نویسنده در این کتاب نکاتی در مورد مدیریت زمان، مدیریت توجه، مهارت ارتباط آنلاین، اولویتبندی کارها و موضوعاتی از این دست را مطرح کرده است (البته بخش بزرگی از مطالب، نسبتاً ساده و پیش پا افتادهاند).
مستقل از ایدهی خلاقانهی نامگذاری کتاب – برای نویسندهای که لحن صمیمی و غیررسمی دارد – نکتهی صد و یکمی هم در حاشیهی این کتاب وجود دارد که نباید از چشممان دور بماند.
سالهاست که از کتابها به عنوان ابزاری برای برندسازی شخصی و فروش خدمات حرفهای استفاده میشود. یعنی مشاوران مدیریت، فعالان کوچینگ، وکلا و روانشناسان، کتاب مینویسند تا مشتری با آنها آشنا شود و خدمات دیگرشان را بخرد).
اما در سالهای اخیر، انتشار کتاب با هدف فروش و بازاریابی کالاهای فیزیکی هم رشد فزایندهای را تجربه کرده است.
درآمد اصلی کوین رایزر از فروش این کتاب نیست. بلکه با مراجعه به سایتش (یا باز کردن لینکهای معرفی شده در کتاب) میبینید که او با شرکتها و مجموعههای متعددی همکاری میکند و به واسطهی این کتاب، انواع ابزارهای مورد نیاز برای دورکاری را میفروشد؛ از میز کار و وبکم و دکوراسیون پشت سر، تا میکروفن و هدفون و چراغ و پرینتر (کاری که میتوان آن را شکلی از همکاری در فروش نامید).
فرصت خوبی است تا دو درس زیر را هم مرور کنید. در یک درس به بررسی مزایا و معایب ویدئوکنفرانس پرداختهآیم و در درس دیگر دربارهی این موضوع حرف زدهایم که چرا انسانها در شبکههای اجتماعی و فضای آنلاین کنترل کمتری روی رفتارهایشان دارند. یعنی کارهایی میکنند، حرفهایی میزنند و کامنتهایی مینویسند که در دیدار رو-در-رو احتمالاً آن کارها را نمیکنند و آن حرفها را نمیزنند:
مزایا و معایب ویدئوکنفرانس چرا در فضای آنلاین کمتر جلوی خودمان را میگیریم؟