اهمیت ریاضیات در مدیریت | شما بودید این بودجه را کجا هزینه می‌کردید؟

بنیاد فورد (Ford Foundation) که نزدیک به یک قرن است در زمینهٔ کارهای خیریه و توسعه و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند، در سال ۱۹۶۰ تصمیم گرفت بودجه‌ای را به توسعهٔ مدیریت در آمریکا اختصاص دهد.

به نظر شما با این بودجه چه کار کردند؟ آیا دانشگاه تازه‌ای ساختند؟ آیا هزینهٔ تحصیل دانشجویان را پرداخت کردند؟ یا به انتشار چند کتاب، سوبسید دادند؟

نه.

آن‌ها با این بودجه هزینهٔ شرکت تعدادی از اساتید مدیریت را در دوره‌های «ریاضیات پیشرفته» پرداخت کردند. چون بر این باور بودند که مدیریت بدون ریاضیات، صرفاً به حرف زدن و کلی‌گویی منتهی می‌شود.

از جمله کسانی که با بودجهٔ بنیاد فورد در آن دوره شرکت کردند، می‌توان به فیلیپ کاتلر و جری مک‌کارتی اشاره کرد.

جالب این‌جاست که فیلیپ کاتلر در آنجا ایدهٔ چهار P را از مک‌کارتی می‌شنود که او هم به نوبهٔ خود این مدل چهارگانه را از ریچارد کلوئت نقل می‌کرده است. کاتلر پس از آن، این مدل را در کتاب مدیریت بازاریابی خود مطرح می‌کند و حرف زدن از چهار P (یا پنج P و هفت P و بیست P و …) از آن زمان به بخشی از سرفصل استاندارد کلاس‌های آموزش بازاریابی تبدیل می‌شود.

خلاصه این‌که آن دوره، جدا از کمک به ارتقاء دانش اساتید مدیریت و تغییر نگرش آن‌ها، اثرات ماندگاری هم در دانش مدیریت و بازاریابی داشته است (+).

اگر به اندازهٔ کافی با داستان ۴P آشنا نیستید یا انواع مدل‌های پیشنهادی از این دست را نمی‌شناسید، می‌توانید درس آمیخته بازاریابی در متمم را بخوانید:

آمیخته بازاریابی (۴P در بازاریابی و مدل‌های مشابه آن)

#مدیریت کسب و کار   #بازاریابی و فروش