توییت‌های تند | حتی یک تذکر ساده هم می‌تواند اثربخش باشد

شبکه‌های اجتماعی سال‌هاست برای حذف مطالب تند و خشمگین و نامناسب، به گزارش‌های کاربران تکیه کرده‌اند. البته نظارت دستی هم همواره وجود داشته است. مثلاً فیس‌بوک از بیش از ۱۵۰۰۰ نفر برای بررسی دستیِ محتواهای منتشر شده و حذف موارد نامناسب استفاده می‌کند (+).

اما برخی مطالب منشر شده، به گونه‌ای نیست که بشود بدون نظر موافق کاربر آن‌ها را حذف کرد (من به دوستم گفته‌ام احمق و به نظرم زاکربرگ یا آگراوال حق ندارند در اظهارنظر من دخالت کنند).

در این شرایط، راه‌حلی وجود دارد که بخشی از مشکل را حل می‌کند. بر اساس تحقیقی که با همکاری دانشگاه ییل و شرکت توییتر منتشر شده (+)، یک سیستم هوشمند مبتنی بر پردازش کلمات، توییت‌های تعدادی از کاربران را پیش از انتشار بررسی کرده و در مواردی که توییت لحن تند یا بی‌ادبانه داشته، به آن‌ها پیشنهاد داده که: «نمی‌خواهید در متن توییت خود تجدیدنظر کنید؟»

در این پیشنهاد، هیچ نوع اجباری وجود نداشته و فرد می‌توانسته همان حرف قبلی خود را بدون هرگونه ویرایش منتشر کند.

بر اساس گزارش منتشر شده، ۷٪ از کاربران پس از این پیشنهاد،‌ در توییت خود بازنگری کرده‌اند. هم‌چنین گفته شده که این تغییر رفتار، بلندمدت بوده و حتی پس از متوقف شدن سیستم بررسی‌کننده،‌ بخش قابل‌توجهی از این کاربران، توییت‌های تند کمتری منتشر کرده‌اند.

با در نظر گرفتن این که چنین توییت‌هایی خود می‌توانند دیگران را به انتشار توییت‌ها و نظرات تند تشویق کنند، می‌توان گفت اثر تجمیعی این کار ساده، چشمگیر است.

فعلاً‌ تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی تصمیم بگیرند چنین قابلیت‌هایی را به نرم‌افزارهایشان اضافه کنند، می‌توانیم خودمان این نقش را بر عهده بگیریم و پیش از انتشار هر مطلب یا ثبت هر کامنت، یک بار از خودمان بپرسیم: «آیا مطمئنی که می‌خواهی این مطلب را با همین کلمات منتشر کنی؟ آیا شکل نرم‌تر و آرام‌تری وجود ندارد؟»

شبکه های اجتماعی

#شبکه های اجتماعی  #تکنولوژی